zaterdag 20 oktober 2007

Don't panic - an earthquake!


Het is een stralende dag vandaag, volop zon en zo'n 18 graden - heerlijk! Dat is zeker wel een voordeel van Japan, de herfst is hier, op een aantal regenachtige dagen na (zoals gister), een heerlijk seizoen, in tegenstelling tot Nederland.

Heb de afgelopen twee weken weinig bijzonders gedaan, ik ben vooral bezig geweest met mn lessen. Vorige week woensdagochtend zijn we met Prof. Yoshida (mijn Academic Advisor) en de Japanse International Law studenten naar het ministerie van Defensie geweest in Tokyo, en hebben daar o.a. de zaal gezien waar het Tokyo Tribunal gehouden is. Ook hebben we het oorlogsmonument bezocht. Was erg interessant! Bovendien was het grappig om een keer een tour Japanse-stijl mee te maken. We zaten in een groep met een heleboel oudere mensen, allemaal uitgerust met fototoestel. Alles ging heel snel, dus je moest flink doorstappen.

Voor wat betreft mijn lessen ben ik vooral bezig met Japans. Ik heb elke dag les, 5 dagen per week. Ik merk dat het met sprongen vooruit gaat! De Japanse lessen zijn ook in het Japans (Engels spreken ze ongeveer niet) dus dat alleen al is goed voor de taalontwikkeling. Kan me zo onderhand prima redden. Verder volg ik ook een Kanji-klas, waarin we dus alleen maar bezig zijn met het leren van de karakters. Het Japanse schrift blijft zeker het moeilijkste onderdeel van de taal!

Verder volg ik een vak over Globalisation and Development (globalisering en ontwikkeling) wat erg interessant is. Wat vooral leuk is, is dat we veel discussies houden in de klas, waar iedereen een bepaald standpunt moet vertegenwoordigen. Goed voor m'n Engels! Daarnaast volg ik een introductievak over Japan, waar dingen als geschiedenis, religie, politiek en cultuur worden besproken. Natuurlijk een must als je hier bent. Dan heb ik nog Comparative Public Administration, waarin we vooral kijken naar de staatsinrichting en het politieke stelsel van Engeland. Ik vind het zelf erg interessant, omdat ik er vrij weinig van af weet. Ook is het interessant om de verschillen en overeenkomsten met Nederland en andere Europese landen te zien. Als laatste heb ik nog History of International Relations, misschien wel het leukste vak van allemaal. Het gaat vooral over de periode 1600-1800, vol met verhalen over oorlog, troonsopvolgingen en intriges. Het is net een soap!

Ik heb van de week ook mijn eerste aardbeving mogen meemaken. Aardbevingen zijn hier heel normaal, meestal zo'n 1 keer per maand. Het was maar een kleintje, van ongeveer 4-6 seconden. Ik stond op dat moment, heel handig, in het toilet. Ik was er met mijn gedachten niet bij en dacht eerst dat ze gewoon weer aan het boren waren. (Er wordt op dit moment aan de dormitories gewerkt, dit houdt in veel geboor en kabaal de hele dag lang). Maar ik stond zo te wiebelen dat ik me realiseerde dat het geen geboor was, maar dat het gebouw bewoog! Tis een raar gevoel, net alsof je je evenwicht niet meer kan houden. Maar ja, al met al dus niet zo spectaculair. Ik maak er vast nog wel meer mee, misschien is de volgende wel een grote!

Tot slot: ik volg het nieuws in Nederland zo af en toe met een schuin oog, maar heb er over het algemeen niet zo veel over te zeggen (Mevr. Verdonk en Mevr. Ali interesseren me helaas niet zo erg). Moet wel even melden dat ik blij ende verheugd ben dat er eindelijk een accoord is over het Lisbon Treaty (Hervormingsverdrag van de EU)!

1 opmerking:

Anoniem zei

Waah, nu word ik toch echt jaloers. <3 Je leert zo veel. Er wordt mij van links en rechts verteld dat ik als ik kan ooit eens naar het buitenland moet gaan (vooral van mensen die het gedaan hebben). Heel verleidelijk.

History of Internation Relations klinkt fantastisch. xD
Ik hoop dat je bij de volgende aardbeving (zeker als hij heviger is) niet op de wc zit!

Op de Nederlandse politiek kan ik maar een ding zeggen: http://www.youtube.com/watch?v=daz2N1d6xic. :D

Ik heb m'n haar paars geverfd en hip geknipt. Gedeeltelijk paars tenminste, het is Vet Cool. En verder, ach, ik werk aan Mezelf op m'n school in Sterksel en aan Je Toekomst in Hoorn. :p Het gaat allemaal goed. Erg leuk om je blog te lezen, kan ik je toch een beetje bijhouden. <3

-smooches-
je 'seh