woensdag 12 september 2007

Kanpai! (Proost!)


Deze avond hadden we (ik en de 2 andere meisjes uit Utrecht) een Welcome Party, georganiseerd door Prof. Yoshida (mijn Academic Advisor) en studenten van een course die hij geeft (Seminar in Public International Law oid) en onze tutor, Mayumi. (Zij is degene die ons helpt hier een beetje wegwijs te worden enzo, en helpt met alle formulieren en formaliteiten en andere problemen die we hebben). Was ontzettend leuk! De studenten hadden allemaal Japans eten gemaakt enzo, en toen we binnenkwamen hadden ze zelfs bordjes met 'Welcome to Tsukuba' erop enzo! Super lief! Er zijn ook foto's gemaakt, dus als ik die krijg zal ik ze ook even online zetten.

Het is hier nu kwart voor 9, en ik zit lekker in de bieb. Het is eindelijk wat koeler hier, het heeft vandaag ook flink geregend enzo. Even weg van de hitte! De tyfoon viel me trouwens alles mee. Het was gewoon een flinke storm. Maar het schijnt de zwaarste tyfoon in deze regio sinds lange tijd geweest te zijn. De lessen werden ook afgelast en er werd omgeroepen dat je niet naar buiten moest gaan enzo, dus ik was wel beniewd wat er ging komen, maar ik heb er uiteindelijk gewoon doorheengeslapen. Dus het viel alles mee!

Ik heb zo onderhand mijn vakkenprogramma een beetje compleet, en ook de enorme stapel formulieren is zo onderhand allemaal ingevuld en ondertekend en ingeleverd. Maandagochtend moest ik een Placement Test doen voor de Japanese Language Courses. Gewoon een soort test om te kijken wat je niveau is zodat je in de juiste klassen geplaatst kan worden. Maar t was best pittig, 2,5 uur! Morgen krijg ik de uitslag, dus ik ben benieuwd hoe ik het er vanaf gebracht heb. Heb ook wel zin om te beginnen met die lessen. Ik kan me in het dagelijks leven wel redden met mijn Japans maar het lijkt me wel leuk om echt een boel geleerd te hebben als ik hier weg ga.

Afgelopen zaterdag zijn we met een grote groep international studenten uitgeweest en hebben we tot in de kleine uurtjes gedanst. Dat is ook best speciaal, als je hier om 5 uur 's nachts naar huis fietst is het al gewoon licht aan het worden! Het wordt hier s' avonds ook heel vroeg donker, zo rond 6 uur al. Dus als je 's avonds naar het common bath loopt voor een lekkere douche (douchen kan daar alleen 's avonds) of even naar de bieb fietst om lekker te internetten is het al donker. Is opzich ook best sfeervol, met het geluid van de krekels enzo. Het is 's avonds ook nog een aangename temperatuur, dus het is lekker om dan buiten te zijn.

Aanstaande zaterdag gaan we met een groepje van 8 naar Tokyo voor de jaarlijkse sumo kampioenschappen. Dat is echt een enorm evenement wat maar een paar keer per jaar plaats vindt, dus het lijkt me heel leuk om een keer mee te maken! We hebben goede plaatsen en het is principe de hele dag, dus ik ben heel benieuwd.

Ik ben zo al met al lekker druk met van alles. Maar dat is ook wel fijn hoor, want mijn kamer is niet zo geweldig dus ik ga daar niet hele dagen zitten. En het is veel gezelliger om dingen samen met de andere studenten te doen.

Zo, ik ben wel weer even uitgepraat!

Liefs,
Met een speciaal kusje voor de familie Dalm en de kleine (denk aan jullie!) en jarige job Oma Ada,
Christine

(Ps. Het fotoalbum doet het weer gewoon en heb de nieuwe foto's daar ook bijgezet!)
(Pps. De foto bij dit berichtje is de naam van mijn dormitory gebouw, Hirasuna 5)

Geen opmerkingen: