woensdag 5 september 2007

Back to school!

Ik zit nu in de bibliotheek, ik ben even gevlucht uit de warmte en de vochtigheid (de bieb hier heeft airco, zo'n luxe!). Aan het eind van de dag krijg ik de toegangscodes voor het draadloze internet hier, dus dan kan ik eindelijk elke dag online zijn. Heb ook al een berg foto's liggen om te uploaden!

Deze week zijn de lessen al begonnen. Het systeem werkt hier een beetje anders, je hoeft je pas officieel na 3 weken in te schrijven voor de vakken die je wilt volgen, en in die drie weken mag je naar alle lessen die je interessant lijken, om te kijken of je ze echt wil volgen. Mijn voorlopige lijstje van vakken is:

- Introduction to Japanese Studies (eigenlijk een soort intro Japan)
- Comparative Public Administration (super intressant en gegeven door een grappige Brit)
- English Discussion Seminar (discussies over globalisering)
- History of International Relations
- Japanese civil procedure

Daar bovenop komen ook nog Japanse taallessen, waar ik ook heel veel zin in heb. Ik heb tot nu toe me wel weten te redden in het Japans als het nodig was (de meeste mensen, vooral oudere mensen, spreken geen Engels) maar het is toch fijn om gestructureerd les te krijgen in de taal.

Vorige week ben ik heel druk geweest met al het regelwerk. De bureaucratie hier is werkelijk niet te geloven, ik heb geloof ik wel 40 formulieren ingevuld zo onderhand XD Maar ik wen er snel aan, en als dat allemaal achter de rug is zijn dingen ook meteen goed geregeld hier!

Ik heb al leuk contact met de andere studenten. Er zijn nog 3 andere Nederlanders hier, en de afgelopen 2 avonden hebben we met een grote groep uitwisselingsstudenten lekker zitten kletsen om elkaar een beetje te leren kennen. Ook het contact met de Japanse studenten gaat makkelijker dan ik gedacht had! Sommige van hen zijn heel nieuwsgierig en willen ook graag hun Engels oefenen, dus ze vragen je van alles. Afgelopen zaterdag hebben we bij een meer hier op de campus bij een grote groep Japanners gezeten en daar heb ik erg leuke gesprekken gehad.

Het eten is hier ook erg goed, en relatief heel goedkoop. Ik kook bijna niet zelf, omdat ik de spullen er niet echt voor heb (geen koelkast etc.) en omdat het net zo veel kost om buiten de deur te eten als het zelf te maken. Vooral verse groenten en fruit etc. is erg duur in de supermarkt. Daarentegen kun je ook weer sushi voor 500-1000 yen (3-6 euro) krijgen! Is toch wel een luxe.

De campus hier is enorm groot, van noord tot zuid is het 4 km. Iedereen heeft hier dan ook een fiets (het lijkt Utrecht wel!!). Ik ben ook maar overstag gegaan en heb voor het enorme bedrag van 5500 yen (40 euro) een tweedehands fiets gekocht. Is wel heel makkelijk!

Het is bijna tijd voor mijn volgende les (English Discussion Seminar) dus ik moet weer gaan. Vandaag of morgen heb ik als het goed is zelf internet, dus dan zal ik ook een boel foto's online zetten.

Liefs,
Christine

Geen opmerkingen: